lørdag 31. mars 2012

En historiebok i 3 etasjer

I dag går Grünerløkka for å være en av de hippeste bydelene av Oslo, folk som bor på "Løkka" er så kule at de nesten ikke vet hvor de skal gjøre av seg. Men slik har det ikke alltid vært. Nedre Grünerløkka, hvor min leilighet ligger, ble utbygd fra midten av 1800-tallet og utover og var Norges første rendyrkede arbeiderbydel. Området gikk lenge under navnet "Ny York" fordi veksten var så rask.
Til jul i fjor fikk jeg av min lillesøster historieboken "En historiebok i 3 etasjer", det er denne boken jeg koser meg med i dag. Jeg leser om familier med flere voksne og drøssevis av unger som bodde på ett rom og kammers. Ett rom og kammers er det samme som mine 30 kvadrat. Plutselig synes jeg ikke at jeg har så dårlig plass lenger når jeg leser et utdrag fra boken: "Vi hadde jernsenger, og dobbeltseng på kjøkkenet. Det var vel noen av vårs unga vel som lå i dobbeltsenga på kjøkkenet. Vi hadde dobbelt jernseng og enkeltsenger også i stua" fortalte Emilie Svendsen (f. 1894) om sin oppvekst i Conradisgate. Conradisgate er en av nabogatene til Kirkegårdsgata hvor jeg har kjøpt leilighet. Min gård er bygget i 1880 og det slår meg at den er spekket med arbeiderhistorie. Jeg begynner å drømme meg bort om hvem som har bodd i min leilighet......

Vedlagt følger noen bilder fra en svunnen tid, de fleste fra mitt nye nærområde. Jeg kjenner at det er med en viss andektighet jeg skal ta vare på leiligheten når jeg skal i gang med oppussing.










Jeg håper for Guds skyld at denne lekre damen IKKE spøker hjemme hos meg hvis jeg er slem gutt!!

4 kommentarer:

  1. mye spennende historie i disse gamle bygårdene. Tenk om veggene kunne snakke!!

    SvarSlett
  2. Spennende blogginnlegg! Har du noen gang vært med på spøkelsesvandring? Utrolig mye spennende historie på nedre grløkka, bare ikke du har kjøpt katta i sekken og havnet i en av de hjemsøkte boligene .... Men det har du sjekka?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har de egne spøkelsesvandringer på Grünerløkka?

      Slett